سامانه جامع مشاوره و خدمات روان‌شناختی

مشاور سبل السلام

بازگشت به سایت

آموزش‌های افزایش سواد سلامت روان در دوران کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره روز دوشنبه مورخ 27/02/1400 با دکتر محسن حاج‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد.

شرح مفصل دیدار

در این دیدار که به منظور ارائه دیدگاه‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین صورت گرفت، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بیان داشت: 15 ماه است، مدارس تعطیل شده‌اند و دانش‌آموزان و خانواده‌ها در شرایط  پرفشاری بسر می‌برند؛ مسلماً این وضعیت سلامت‌روان و رفتاری دانش‌آموزان را به مخاطره می‌اندازد، همه دانش‌آموزان در سن رشد بیولوژیک و روانی بسر می‌برند و نیازمند فعالیت‌های جمعی و حضوری در مدرسه هستند.

رشد اجتماعی، شناختی، هیجانی و رفتاری تحت تأثیر این شرایط متوقف یا با اختلال روبرو می‌شود و در آینده دانش‌آموزان از نظر رفتاری، شناختی و هیجانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. اقدامات وزارت آموزش و پرورش قابل تقدیر است اما آموزش تخصصی مشاورین، مربیان و معلمان برای مدیریت رفتاری دانش‌آموزان لازم است علاوه بر این آموزش سواد سلامت‌روان و مدیریت شرایط بحران خانواده ها ضروری است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن غربال‌گری سلامت‌روان دانش‌آموزان آغاز شود، حفظ رفتار سالم، تغییر رفتار نابهنجار ضروری است.

پیشگیری از اختلالات روانی

مشخصاً پیشگیری از اختلالات روانی، مداخله زودرس، ارتقاء سلامت‌روان و حضور یک روان‌شناس تمام وقت در هر مدرسه می‌تواند، دانش‌آموزان را از شرایط در بحران کرونا عبور دهد. در غیر از اینصورت در آینده مخاطره آمیزی از نظر سلامت‌روان برای دانش‌آموزان خصوصاً دوره پساکرونا متصور است. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با سرمایه اجتماعی گسترده خود آماده همیاری و همکاری با وزارت آموزش و پرورش است و این محقق می‌شود که درهای بسته مدارس باز شود. معلمان و مربیان ما باید خود یک روان‌شناس باشند.

مراکز روان‌شناسی و مشاوره تخصصی آموزش و پرورش توسعه یابند و با استانداردهای سازمان نظام هماهنگ شوند و سیستم ارجاع را آموزش و پرورش نهادینه نماید؛ این مهم نیازمند آموزش مشاوران، مربیان و معلمان است. مشاوره در آموزش و پرورش باید تخصصی شود. اداره کل روانشناختی و مشاوره مستقل ایجاد شود، انتصاب مدیر کل این حوزه با مشورت این سازمان انجام گیرد. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بازوی مشورتی خوبی برای وزارت می‌تواند باشد، به شرطی در شوراهای تصمیم‌ساز حضور داشته باشد. سند تحول و شبکه شاد را، نظارت و پیشنهادات کاربردی را جهت دستیابی دانش‌آموز سالم ارائه نماید.

 

ارتقاء مشاورین مدارس

سطح مشاورین مدارس باید ارتقاء یابد و بجای حق مسئولیت، حق مشاوره به آن‌ها پرداخت شود. دانش‌آموزان بی‌بضاعت جهت خدمات روان‌شناسی و مشاوره مورد حمایت قرار گیرند. روان‌شناسان ما حاضرند به این دانش‌آموزان 50% تخفیف دهند و آموزش و پرورش هم از محل بیمه تکمیلی فرهنگیان به آن‌ها کمک نماید تا خدمات روان‌شناسی و مشاوره فقط منحصر به یک قشر خاصی نباشد. افرادی که جذب آموزش و پرورش برای مشاوره می‌شوند دائماً اطلاعات آن‌ها از طریق دوره‌هایی که سازمان نظام برگزار می‌کند، باید بروز شوند.هدایت تحصیلی با مشاوره روانشناختی فرق می‌کند.

موسسات کنکور باید خدمات روان‌شناسی آن‌ها تحت نظارت سازمان نظام درآید. اکنون در موسسات کنکور حقوق دانش آموزان پایمال می‌شود. در هر صورت اولویت اول سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره آموزش و پرورش است. با توجه به اینکه حقیر مدت 6 سال مشاور وزیر آموزش و پرورش بوده‌ام، مسائل آموزش و پرورش را می‌دانم و تمام ظرفیت سازمان در خدمت شماست و تفاهم‌نامه پیشنهادی تقدیم می‌شود. دستور فرمائید در کوتاه‌ترین زمان ممکن امضاء و مبادله و کار شروع شود.

 

نظر شما

نظر خواننده‌ها